FAQ anebo často kladené otázky...
1) JAKÝ MÁM VYBRAT PALEŤÁK, ABY UVEZL 2 TUNY?
ODPOVĚĎ: Při výběru paletového vozíku (často se také používá název paletovací vozík) se snažte vždy vybrat více nosný typ paletového vozíku. Budete tak mít rezervu ve výkonu (nosnosti) a navíc budete mít tu výhodu, že zdvih lehčího břemene je snaží při nosnosti paletovacího vozík o nominální hodnotě 2,5t než-li při hodnotě 2tuny, apod. Silnější hydraulika paletových vozíků znamená menší námahu při manipulaci s lehčím nákladem.
2) ZAKOUPIL JSEM PALETOVÝ VOZÍK A NEZDVIHÁ?
ODPOVĚĎ: Pravděpodobně je chyba v nastavení (seřízení) matice hydrauliky, která ovládá zdvih paletového vozíku. V naší fotografii na Facebooku naleznete návod, jak tuto chybu odstranit a případně si můžete vzdvih upravit dle svých představ. Obecně platí, že dobrý prodejce manipulační techniky vždy provede výdejní kontrolu stroje, která by podobné chyby měla vyloučit.
3) JSOU LEPŠÍ GUMOVÁ ČI POLYURENATONOVÁ KOLA?
ODPOVĚĎ: Paletový vozík může být osazen buď gumovými, polyuretanovými nebo i nylonovými koly. Nelze říci, že "to či ono" kolo je lepší - každé kolo je určeno jiný povrch, na kterém se paletový vozík s nákladem pohybuje. Kola gumová jsou dobrá po pohyb paletovacích vozíků (paleťáků) na nerovném neupraveném terénu. Tato kola jsou měkká a tím si dochází k rychlejšímu opotřebení. Paletový vozík s gumovými koly se však bude na hrubém povrchu chovat lépe a jízda s ním bude snažší. Naopak kola polyuretanová jsem velmi dobrá volba pro hladký povrch a ideálně pak např. lestěný beton ve skladu. Tato kola mají dlouhou výdrž a tím, že je polyuretan spec. tvrdá guma je docíleno, že jízda s paletovým vozíkem s polyuretanovími koly (PU kola) je rychlá, snadná a lehká.
4) JAKÝ PALETOVACÍ VOZÍK ZVEDNE EUROPALETU?
ODPOVĚĎ: Pro zdvih europalet můžete, bez obav, použít paletový vozík od délky vidlí (vidlic) 900mm a více. Tento parametr je dán rozměry europalety a právě délka +900mm zajistí, aby se palety nepřeklápěly a nemohlo tak dojít k úrazu nebo poškození nákladu. Europalety jsou však pro naši oblast standardem a tudíž je třeba věnovat pozornost i tomuto kritériu - tj. jak dlouhý náklad vybraný paletový vozík zdvihne.
5) MÁ PALETOVÝ VOZÍK S BRZDOU SMYSL?
ODPOVĚĎ: Určitě ano. Paletový vozík s brzou patří do skupiny atypických paletových vozíků (také paletovacích vozíků nebo paleťáků). Oproti jiným typům je paletový vozík s brzdou BFB vybaven účinnou brzdou, která je ovládána na oji paletovacího vozíku. Brzdu na paletovém vozíku oceníte vždy, když budete přepravovat náklad po jíném, než rovném povrchu; tedy šikmém. Na rovném povrchu se však používá také paletový vozík s brzdou a to z toho důvodu, že se výrazně zvyšuje bezpečnost manipulace (tím, že přepravovaný náklad můžete okamžitě zabrzdit a tím je přeprava velmi přesná a bezpečná).
6) VYLUČUJÍ HYGIENICKÉ NORMY POUŽITÍ PALEŤÁKU?
ODPOVĚĎ: Hygienické normy zpravidla vylučují použití klasických (standardních) paletových vozíků (paleťáků) v těch provozech, kde by mohla vadit úprava práškovým lakem. Každý standardní paletový vozík je lakován barvou a proto může být nevyhovující. Jedná o tzv. "čisté" provozy, pro které jsou určeny paletové vozíky pokovené (pozinkované) nebo paletové vozíky nerezové (nerez). U obou těchto typů je při výrobě kladen vysoký důraz na hygienu provozu a proto mají tyto paleťáky např. nylonová kola, která jsou také brána za "hygienicky bezproblémová.
7) KOLIK OSOB JE TŘEBA V OBSLUZE PALET.VOZÍKU?
ODPOVĚĎ: Paletový vozík je svou konstrukcí i pojetím určen pro obsluhu jedné osoby (tzv. strojníka). Manipulace s paletovým vozíkem je velmi snadná a pokud vyberete ta správná kola (viz. JAK VYBRAT paletový vozík) - přeprava bude snadnou záležitostí. Při převozu těžkých nákladů však doporučujeme asistenci další osoby (na šikmých plochách je nezbytná) a to z důvodu těžšího rozjezdu paletového vozíku a zvýšení obecné bezpečnosti při manipulaci.
8) JE MOŽNÉ DODATEČNĚ MĚNIT KOLEČKA VOZÍKŮ?
ODPOVĚĎ: Ano, kolečka paletového vozíku je možné kdykoliv vyměnit. Každý správný prodejce manipulační techniky (paleťáků) by Vám měl ochotně poradit s výběrem vhodného obutí pro Vás paletový vozík. Výměna kol paletovacího vozíku však lze provést kdykoliv po dobu životnosti vozíku (např. když se změní podlad, po kterém paletový vozík jezdí, apod.). Obecně platí, že u paletového vozíku by se měla kola měnit každý rok, což je prentivní údaj a každý bezpečností technik by tuto dobu měl potvrdit. NIKDY nenechávejte na paletovém vozíku kola stará a zpuchřelá! Hrozí totiž, že při transportu, nebo zdvihu, materiálu může dojít k totální degradaci kola "paleťáku", což může mít za následek převrácení nákladu nebo zranění osob.
9) MÁ PALETOVÝ VOZÍK NĚJAKÉ SERVISNÍ PROHLÍDKY?
ODPOVĚĎ: Paletový vozík nemá předepsané servisní prohlídky. Tedy paletový vozík mechanický (ruční). Paletový vozík elektrický (a to buď el.pojezd nebo i el. zdvih paleťáku) či nůžkový paletový vozík elektrický je třeba zkontrolovat každý rok. Každoroční garanční, nebo servisní, prohlídky jsou obecně nutností u všech strojů, které jsou jakkoliv ovládány elektrickou energií (např. vysokozdvižný vozík VZV s el.pojezdem nebo s el.zdvihem, zdvihací stůl, zdvihací plošina, elektrický kladkostroj, aj.). Obecně však doporučujeme, aby si každý zákazník nechal zakoupenou manipulační techniku servisně zkontrolovat každých 12 měsíců. Může se tak předejít vážnějšímu poškození včasnou diagnostikou problému, vždy dojde k výměně hydraulického oleje a paletový vozík je také správně seřízen a zkontrolován na nosnost zdvihu, která je výrobcem udávána. Tyto servisní kontroly provádí buď specializované firmy a nebo každý dobrý prodejce manipulační techniky.
10) JE MOŽNÉ PALEŤÁK S VÁHOU NĚJAK KALIBROVAT?
ODPOVĚĎ: Zcel jiště ano a dokonce v některých případech se jedná o nezbytný krok, bez kterého se nemůžete na paletový vozík s váhou spolehnout. Kalibrace paleťáku jsou hlavně tyto tři základní:
a) PŘI koupi paletového vozíku - kalibrace se provede před předáním vozíku zákazníkovi a při předání se k vozíku doloží kalibrační list.
b) PO koupi paletového vozíku - kalibrace paletového vozíku se provede na již dříve zakoupeném vozíku přímo v místě, kde se vozík nachází. Servisní pracovník provede kalibrační měření a vyhotoví kalibrační list.
c) Dodatečná pře-kalibrace - na přání každého zákazníka je také možné provést tzv. "překalibraci", změnu přesnosti při měření nákladu, a to z původních např. 0,5 kg na 0,2 kg, případně až na 0,1 kg. Součástí překalibrace je i kalibrace, tzn. kontrolní měření přesnosti paletového vozíku s váhou. I k tomuto se vydává kalibrační list (kalibrační protokol paletového vozíku).
11) JAK MÁM DOPLŇOVAT OLEJ V PALEŤÁKU? MUSÍM?
ODPOVĚĎ: Každý paletový vozík potřebuje "čas od času" vyměnit olej v hydraulice zdvihu. Každopádně doporučujeme pravidelně kontrolovat stav oleje paleťáku. Správná hladina oleje v paletovacím vozíku je vždy udávána výrobcem v návodu k použití stroje. Pokud však budete docházet na pravidelné roční servisní prohlídky paletového vozíku - servisní technik provede vždy kontrolu a výměnu oleje.
12) EXISTUJE MOŽNOST VYŠŠÍHO ZDVIHU NEŽ DO 20CM?
ODPOVĚĎ: Výška zdvihu standardního paletového vozíku 200mm je základní výška. Naopak existuje mnoho dalších produktů manipulační, zdvihací a vychystávací techniky, které umí zvidnout i velmi těžká břemena až do výšky cca 10 metrů. Zde se pak jedná o: vysokozdvižný vozík (také známé jako VZV nebo Desta). Vysokozdvižný vozík má stadardní rozsah zdvihu 1200mm až 2500mm a minimální nosnost takového VZV je 1000kg, avšak lepší je používat silnější vysokozdvižný vozík VZV s nosností 1200kg a více.
Máte nějaké další otázky týkající se manipulační techniky...? Navštívit můžete také FAQ na našem patrnerském webu MANIPULAČNÍ TECHNIKA Levně, kde je také zobrazeno mnoho otázek od zákazníků a to včetně rady, jak daný problém vyřešit.